آشنایی با TOEFL IBT SPEAKING

تدریس خصوصی تافل

بخش TOEFL iBT Speaking بعد از بخش Listening شروع می‌شه. وقتی بخش Listening شما تموم می‌شه یه استراحت ۱۰ دقیقه‌ای دارین و بعد از اون بخش Speaking. این قسمت آزمون تافل حدودا ۳۰ دقیقه طول می‌کشه و ۶ تا سوال داره. این سوالات رو می‌تونیم به ۲ قسمت کلی تقسیم کنیم: Independent و Integrated. سوالات ۱ و ۲ جزو سوالات Independent هستن. توی این ۲ تا سوال از شما خواسته می‌شه درباره موضوعی که با اون آشنا هستین صحبت کنین. سوالات ۳ تا ۶ جزو سوالات Integrated هستن چون توی این سوالات شما بر اساس مطالبی که می‌خونید و گوش می‌کنید باید به یک سوال پاسخ بدین. جزئیات هر کدوم از سوالات بخش Speaking رو در ادامه براتون توضیح دادم:

  • سوال ۱ معمولا یک موضوع شخصی داره؛ مثلا از شما می‌خواد بهترین سفری رو که داشتین توصیف کنین یا ویژگی‌های بارز یک دوست خوب رو بگید.
  • سوال ۲ همیشه از شما می‌خواد ۲ تا موضوع رو با هم مقایسه کنین؛ مثلا اینکه دوست دارید در تعطیلات توی خونه بمونید یا برید مسافرت، دوست دارید با هواپیما مسافرت برید یا با اتومبیل شخصی و … .
    نکته مهم مربوط به سوال ۱ و ۲ اینه که برای هر چیزی که دربارش صحبت می‌کنید باید حداقل ۲ تا دلیل قانع کننده بیارید و مثال بزنید. برای سوالات ۱ و ۲ به شما ۱۵ ثانیه فرصت داده می‌شه که جوابتون رو آماده کنین و ۴۵ ثانیه وقت دارید که جواب سوال رو با میکروفن ضبط کنین. بقیه سوالات بخش Speaking سوالاتی هستن که به اون‌ها گفته می‌شه Integrated چون برای این سوالات باید بر اساس اطلاعاتی که به صورت Reading و Listening به شما ارائه می‌شه، جواب سوال رو بدین.
  • سوال ۳ یه متن کوتاه داره که معمولا یه جور اطلاعیه هست که مثلا تو سایت دانشگاه منتشر شده و بعد از اون یک Conversation کوتاه دارید که توی اون ۲ تا از دانشجوها نظرشون رو درباره اون اطلاعیه بیان می‌کنن. شما برای جواب این سوال باید اطلاعیه رو خلاصه کنین و نظر اون دانشجوها رو هم که توی Conversation شنیدین، بیان کنین.
  • سوال ۴ یک متن کوتاه به شما داده می‌شه که ۴۵ یا ۵۰ ثانیه وقت دارین اون رو بخونین. متن، حالت آکادمیک داره یعنی مثلا از یک کتاب درسی دانشگاهی در سطح مقدماتی استخراج شده. بعد از متن، یک Lecture کوتاه حدود ۲ دقیقه‌ای براتون پخش می‌شه در رابطه با متنی که قبلا دیدین. برای جواب دادن به این سوال باید خلاصه محتوای Reading و Lecture و ارتباط اون‌ها رو توضیح بدید.
  • سوال ۵ از بخش TOEFL iBT Speaking یک Conversation داره. توی این Conversation دو تا دانشجو در مورد مشکلی که برای یکیشون پیش اومده صحبت می‌کنن. یک از اون‌ها مشکلش رو بیان می‌کنه و اون یکی ۲ تا راه حل برای اون مشکل پیشنهاد می‌کنه. موضوع این گفتگو مسائل مربوط به دانشگاه هست، مثلا یکی از دانشجوها برای انتخاب تعداد درس‌ها مشکل داره یا اینکه نمی‌دونه برای ترم تابستون باید درسی بگیره یا نه. جواب شما به این سوال باید شامل این موارد باشه: (۱) مشکل چی بوده؟ (۲) راه حل‌هایی که ارائه شدن چه چیزهایی هستن؟ (۳) شما کدوم راه حل رو بیشتر می‌پسندید و چرا؟
  • سوال ۶ یک Lecture هست که درباره یک موضوع آکادمیک صحبت می‌کنه (که تا حالا احتمالا به هیچ وجه نشنیدید! نمی‌دونم اینا رو از کجا میارن واقعا!). این Lecture حدود ۳ دقیقه طول می‌کشه و برای جواب دادن به این سوال، شما باید نکته‌های مهم Lecture رو خلاصه کنین و به صورت منظم و دقیق بیان کنین.
    برای هر کدوم از سوالات ۳ تا ۶ به شما فقط دقیقه وقت داده می‌شه که جوابتون رو با میکروفن ضبط کنین. دقت کنین که شما هیچ کنترلی روی زمان بندی بخش TOEFL iBT Speaking ندارید و در تمام این بخش حتی یک دونه کلیک هم نمی‌کنین. توی نمونه سوالاتی که اینجا توی همین صفحه براتون گذاشتم می‌تونین انواع سوالات بخش Speaking تافل رو ببنید و با اون‌ها آشنا بشید. برای هر کدوم از سوالات یک پاسخ نمونه هم هست برای اینکه با طریقه پاسخ دادن به سوالات و نمره یک جواب قابل قبول و یک جواب خوب آشنا بشین. توجه کنین که نمره خام بخش TOEFL iBT Speaking بین ۱ و ۴ هست و نمره ۴ بالاترین نمره‌ای هست که می‌تونین برای یک سوال بگیرین.
مطالعه برترین مطالب شهر آیلتس را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیلتس تضمینی ، کلاس خصوصی آیلتس ، آموزش آیلتس آنلاین