برگزاری همایش ها و نشست های علمی و آموزشی در رشد و اعتلای فرهنگ جامعه نقشی بی بدیل دارند. اما قبل از هرگونه برنامه ریزی باید این را در نظر داشت که هدف از این همایش و نوع همایش چیست. همایش میتواند بنیادی, کاربردی و یا توسعه ای باشد. شکل همایش میتواند بصورت سمینار, کنگره و یا گفتمان میزگرد باشد .

اعتبارات لازم برای همایش و موسسات تامین کننده آن باید پیش بینی بشود. تاریخ و زمان برگزاری همایش, سوابق ونتایج حاصل از همایش های قبلی با موضوع مرتبط, اهداف همایش و کاربردهای آن, عنوان همایش, حوزه فعالیت های همایش و اعضای آن و نام و مسئول دبیر برگزاری همایش باید از طریق رسانه ها و اعلان های تبلیغاتی به اطلاع علاقمندان و شرکت کنندگان در همایش برسد.

باید بستری فراهم شود که علاقمندان و مشتاقان و صاحب نظران بتوانند پیشنهادات خود را به کمیته اجرایی همایش برسانند تا بعد از بررسی و تحقیق در صورت لزوم این نظرات و پیشنهادات در جهت بهبود هرچه بهتر و سریعتر همایش بکار گرفته شود.

تعداد سخنران ها و میهمانان مدعوین داخلی و خارجی وسایر افراد اعم از دانشجوها و محققان دعوت شده باید مشخص شود و مدت زمان لازم برای هر سخنران به آنها گوشزد شود.

بهتر است جدول زمانی و زمانبندی اجرایی طرح قبلا تنظیم شده و در اختیار شرکت کنندگان قرار بگیرد.

کنفرانس‌ها، همایش‌ها و سمینارها یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی شرکت‌ها محسوب می‌شوند که در صورتی‌که دقیق و حساب‌شده برنامه‌ریزی و اجرا شوند، نتایج مثبت و تعیین‌کننده‌ای را برای کسب‌و‌کارها به همراه دارد.